بیشه دراز قدیم و مردانش

بعضی مردان بیشه دراز در آیینه ی شعر


طایفه بالویی یه شانسِی  داشتن

وَر همیشه یه گُلی کاشتن
کیخا نور علی ،  اَو شیره پیا

امانتداربی اَو مرد خدا
کیخای بالویی خداپرست بی

یه پهلوانِ میهن پرست بی
یه قرآنی داشت دَ  بِن کَشی

 کسی جرأت ناشت زور و کَس بَشی
برالی همه دور وَری بی ن

گویا سربازِ پشت سری بی ن
خُوه یه وا لی بی دَ گِردَه ویشه

اَو شیره پیای حاظر دَ ویشه
دیر بگیر دَ مِل  ، عبا  دَ  وَری

دستمال حریر دِ وَس وَ سری
چندین کدخدا  دَ پشت سری 

  پیای مجلسی و مشکل حَل کَری
سوار بر اسب ، شمشیر وَ دَسی

بِرنُو  کُلی دَ  بِن  کَشی
مشهدی مصور کُلِ کسی بی 

کدخدا ناصر عصای دَسی بی

 قوی هیکل بی ، دَ دوران جنگ
نه ایی دورانه اَو دوران دیر

و پوقه تفنگ و ناله سه تیر
طایفَل یَتِن و اَسبُ کُتَل  

اسم ایی پیا کِردِن و مَتَل
یایُ وَ خیر بو ،  او پیال خُو

اَو اتحادَ  چیه وَر کُو
دَ کُو بیارم جور گنجعلی

   دوس دار خدا و درویش علی
علاقه وَ مال دنیا اصلاً ناشت

دائم دِ خَنِس  دل پاکی داشت
هر کاری دِ کِرد رضای خدابی

ذکر زبانش اَشِن دعا  بی
آ – اِیوَه دیین یَلی چی رضا

دژبان ارتش اَو شیره  پیا
وَ روح صحرا و قور میشی

افتخار کَریم که قوم و خیشیم
کیخا نور علی دست مریزا

   مرحومه نرگس تو دای وَ میرزا
بری اولاد مؤمن هیشت وَ جا

دائم در نماز و عاشق خدا
چَن ژِ خُوسیمِنُ  چَن ژ  دایمِنَه

خاور خُوسیمِن  مهسا دایمِنَه
آقای صحرایی خسته نباشید 

  خیلی ممنونم سلامت باشید .

 

ویشه راز اول پا کَمَری بی

کِلُو دو سر ، پشت سری بی

بَنّا آوَردِن همه کِردِن کار

ایی پاکَمَره همه بی و مال

پاکَمَر کم کم کِردِن و روستا

انتخاب کِردِن پیای چی موسا

جاده آوردِن ، تا نوو روستا

اُورام دِکو دار ، کلیل دار موسا

خُووشال و آسِک ، برال یکی بی

یکی اَژ برال ، پیای تَکی بی

اَو تَکَه پیا ، رحمت الله بی

صاووِنِ لیره و گنج طلا بی

َصیه مه مَلکعلی برا خوومانه

اَو تَک سوارِ تفنگ وَ شانه

قدش رعنا بی ، جمالی زیبا

امانت دار بی اَو مرد خدا

اِسمالِ حسن ، پیای با خدا

دوسه و شیخه ، اَژه مَن و جا

دوسه مؤمن و شیخه با خدا

عبد شاعرُ و زهرا با وفا

شاه عباسِ کَرَم ، قرآن وَ سینه

خدا دِزانی پاک و امینه

شاه عباسِ کَرَم ، خووه یه قاری بی

اذان دایِنی خیلی عالی بی

طهماس شگر ، پیایِ میدان بی

چهره اش نورانی لِوُوش خندان بی

مرحوم داود ، عمو عباس بی

شِکل نوری داشت ، برای طهماس بی

مشی میرزووگ ، کُر صحرا بی

دائم ده نماز ، یاد خدا بی

اَو نجیب زاده ، عزیز مرای بی

بِری کُر خُو ، ده نوو مالی بی

پیای زور مَن کُونه کاری بی

خدای تبارک ، پشتیبانی بی

غلام حاجی ، اسطوره صبر بی

دائم ده نماز و دریای بحر بی

کریم رضالی ، دَس عطا داشت

یتیم نواز بی ، ترس اَژ خدا داشت

یادی بِکریم از پیال خو

او اتحاده مبارکُ بو

نورمَمِی تا کی خُوزی شعربَشی

اختیار دِیری تا وقتی اَشی

نورمحمد صحرایی

قابل توجه دوستان عزیز و علاقه مندان: شعر قبلی آقای صحرایی درآدرس منوی عمودی سمت راست بیشه دراز و شعر/نورمحمد صحرایی قرار گرفته است.

 

دیدگاه‌ها  

 
#52 پوریا 1394-04-18 00:08
باتشکر از استاد شعر وادب آقای صحرایی! اگر از بعضی کلمات فارسی استفاده نشود عالی است.چون معرفی بزگان روستا یک هنر است
 
 
#51 مسعود عبدالی نیا 1394-04-17 01:08
دست خوش خیلی قشنگ بود
 
 
#50 رهگذر 1393-05-15 14:59
خواستم از من هم یک یادگاری باشد

شعری زیبا و توصیفات بزرگان ستودنی بود

پیشنهاد می کنم از این اشعار محلی دوباره در وب سایت وزین بیشه دراز قرار دهید
البته اشعاری در این حد نه اشعار محلی که بیشتر شبیه متن و جمله باشند
امیدورام نظرم رو اعمال کنید مدیریت عزیز
 
 
#49 شهروند فهیم 1393-02-31 14:59
سلام
چقدر خوبه مدیریت سایت جناب آقای بیگ زاده عزیز و دوست داشتنی چنین اشعار کردی و پر محتوایی را اگر در اختیار دارند در سایت منتشر نمایند

مدت زیادی است متن و اشعار محلی در سایت قرار نمی گیرد
بابت گردآوری چنین سایت پر بازدید - مردمی و متنوع کمال تشکر را دارم
کامیاب باشید .
 
 
#48 محمد 1392-12-09 23:17
هر اندیشه ای که در قالب هنر نگنجد ماندنی نیست. دایی جان خدا قوت که با هنرمندی خودت در قالب شعر نام بزرگان و نیکان دیارمان را زنده نگه میدارید. ایام به کامتان باد.
 
 
#47 عارف48 1392-11-16 20:39
یاد باد آن روزگاران یاد باد
 
 
#46 بیشه دراز قهرمان 1392-11-02 02:32
بنام خدا
دوستان عزیز
در مورد شعرشماره41 باید عرض کنم که من این شعر را چند مرتبه خواندم و دریافتم که مضمون خوب و پرمعنایی دارد هر چند که فکرکنم از نظر اوزان شعری مشکلاتی داشته باشد که نیازمند اصلاح است ای کاش دوستانی که دستی در شعر دارند با اجازه سرایندگان شعرها را مورد نقد وبررسی ویا معنا کنند که مورد بهره برداری بیشتر اعضا شود و کمکی باشد برای آنان که ذوف واستعداد شعر را دارند اما بصورت فنی وادبی نمی توانند شعر خوب بسرایند.
 
 
#45 Guest 1392-10-21 17:54
دَ کُو بیارم جور گنجعلی/دوس دار خدا و درویش علی
علاقه وَ مال دنیا اصلاً ناشت/دائم دِخَنِس دل پاکی داشت
هر کاری دِکِرد رضای خدابی/ذکر زبانش اَشِن دعا بی
 
 
#44 عبدالله 1392-10-21 13:52
بخدا خیلی خیلی جای افسوس ودریغ داره که دراین قسمت هیچ کس راجع به یکی از بنده های
خوب خدا،مرحوم گنجعلی آبسالان مطلبی ننوشته.
کسی که حقیقتا نماد یک مسلمان واقعی بودند.
شب وروزشان در راه خدمت به خلق وحل مشکلات
خانواده ها وطوایف مختلف صرف می شد.خوب است نسل جوان این مطلب رابدانند که این مرد
بزرگ وخوش سخن که اتفاقا جریانات وداستانهای
زیادی هم راجع به ایشان وجود دارد،درحالی به
دیدار معبود شتافت وجان به جانان داد که مشغول
نماز بودند.یک جریانی که برای خودم اتفاق افتاد این بود که چند شب بعد از در گذشت مرحوم آبسالان،ایشان را در خواب دیدم که مشغول خواندن نماز بودو وقتی که از حال واحوالش پرسیدم،لبخند زیبا یی بر روی لبهایش نقش بست.خداوند به همه ما توفیق بدهد که بنده های خوبی باشیم.
 
 
#43 مجید بیگ زاده 1392-10-19 21:14
احسان عزیز از لطفت نسبت به اینجانب صمیمانه تشکر می کنم
 
 
#42 احسان 1392-10-19 10:52
با تشکر از مطالب ارزشمند و پربار استادمون جناب آقای مجید بیگ زاده ،انشاالله هر جا که هستی موفق و سربلند باشی.
 
 
#41 . 1392-10-19 00:42
شوق پرواز دارم از من نگیرید **
آرزوی فراوان دارم از من نگیرید **
لحظه سیال رودم جاری می شوم **
موجم و خروش رود از من نگیرید **
دشت سرخ باران حادثه دیده ام **
نشانی مرگ قافله از من نگیرید **
جا مانده ام مسیرم بس دور است **
پای گر نیست سر از من نگیرید **
کوچه بن بست خاطر ه ها ست **
این کوچه تنگ از من نگیرید **
شعر اگر قافیه ندارد مشکلی نیست **
عیب از شعر است و از من نگیرید **
روزگار غصه زمانی سر می رسد **
لحظه های شادی از من نگیرید **
مردم دعا کنید پنجره ای باز شود **
گرکلید گم شده است از من نگیرید **
بوی دود بوی خون می آیداز هر سو **
عطر پیراهن یوسف از من نگیرید **
گم شده است نقطه ای بی نام و نشان **
نان درنام نشان نیست از من نگیرید **
 
 
#40 مجید بیگ زاده 1392-10-18 23:50
عزیزی به نام مصطفی نسبت به اینجانب اظهارلطف و محبت نموده اند صمیمانه از ایشان تشکر می نمایم .
 
 
#39 مصطفی 1392-10-18 22:55
از مطالب ارزشمند و دلسوزانه هم ولایتی دوست داشتنی مان جناب آقای مجید بیگ زاده صمیمانه سپاسگزارم، خدایی اگر سایر دوستان مثل ایشان یا مراد نصرالهی مطالب و نقد منصفانه می نوشتند امروز این وب سایت جایگاه رفیع تری داشت، چقدر استاد نصرالهی مانند برادری دلسوز از روی خیرخواهی ما را نصیحت کردند؛ خدا را شاهد می گیرم یک از دل خوشی های من حضور افراد دانش محور و متفکری همچون این دو بزرگوار در این سایت است. ببینید این دو بزرگوار چگونه مطالب و نظرات پر نغزی در ایجاد مهر و محبت ارسال می کنند٬ چرا ما مثل آنها فکر نکنیم؟
 
 
#38 علیرضا 1392-10-18 22:36
جناب آقای بیگ زاده عزیز همه بیشه درازی های اصیل دغدغه حفظ فرهنگ و زبان محلی مان را دارند ولی سوال اصلی این است که با کدام امکانات و با چه روشی می توان با کوتاه ترین مسیر به بهترین نتیجه دست یافت؟ و اینکه چرا فرزندانمان رغبتی به زندگی کردن در بیشه دراز ندارند؟ یا به قول جنابعالی از مخلی صحبت کردن فرزندانمان احساس حقارت می کنیم؟ چرا فرزندانمان بزرگان در قید حیات بیشه دراز را نمی شناسند؟ و سایر مشکلات فراگیرتر از قبیل اینکه چرا معنویت در زندگی ما کمرنگ و مادیات پررنگ شده است؟ چرا بیشتر اوقات فرزندانمان در دنیای مجازی سپری می شود؟ و ...
 
 
#37 مجید بیگ زاده 1392-10-18 20:20
به نام خدا
دوست عزیزی به نام محمد از اینجانب تشکرکرده،از لطف و عنایت این عزیز صمیمانه تشکر می کنم.
 
 
#36 ازطرف طایفه بالوی 1392-10-18 19:42
سلام وخسته نباشی خدمت استادبزرگواروار جمند جناب آقای صحرایی،دستشون دردنکنه شعربسیارخوبی بود.‏‎ ‎
 
 
#35 sajad 1392-10-18 19:22
‏‎ ‎ازاین شاعرعزیزکه یادی ازطایفه بالوی وبزرگانش کردن تشکرمی کنیم
 
 
#34 ویشه رازی 1392-10-18 19:16
منتقدین عزیز در این مورد که استاد و غواص دریای ادبیات و فرهنگ هستید شکی نیست ، حال نوبتی هم شده شعری با 50 درصد عیب و نقص در وصف مردان بزرگ اهالی بسراید ، تا استاد بسیجی نفسی بگیرند و شعری دیگر آماده نمایند؟؟؟
از این سونامی ایرادات کمی بکاهید.
 
 
#33 بالویی 1392-10-18 18:12
درود خدا بر استاد صحرایی الحق و الانصاف حق مطلب را به درستی ادا نمودید، بالویی و جایروند خواهرزاده و دایی هستند بر همین اساس پیوندشان ناگسستنی است.
 
 
#32 محمد 1392-10-18 17:53
دوست دیرین و صمیمی آقامجید سلام.
بخاطر بیانات سنجیده و منطقی ات ممنون و سپاسگزارم با خواندن کامنتت یاد منش پدر بزرگوارت افتادم .موفق باشید
 
 
#31 خاطره 1392-10-18 17:25
درود بر این شاعر عزیز.شعرتان بسیار زیبا بود.%زنده باشید
 
 
#30 Guest 1392-10-18 16:39
‏‎ ‎الان شددیگه دست شاعردردنکنه.
 
 
#29 صحرائی 1392-10-18 15:57
سلام
در جواب شخصی مجهول الهویه با نام "عبدالله" که گاهی با اظهارات سخیف خود از روی حسادت به دیگران می تازد مطالبی معروض می دارم.
فرموده اید: که این تعریف و تمجیدها از سوی صحرایی هاست، بنا به فرض فرمایش شما صحیح باشد، شما با رکورد بی سابقه 1300 نفر و افزایش تعداد بازدید کنندگان در این روزها چه می کنید؟
در ثانی احتمالا" منظورت از مقایسه کردن این دو عزیز بروز اختلاف قومی باشد که انشالله به این هدف شومت نخواهی رسید زیرا شعور آقایان مومنی و صحرایی ها فراتر این حرفها است. نکته دیگر این که قریحه شاعری صحرایی ها در شاعری زبانزد عام و خاص است این بزرگان به خاطر نجابتی که دارند کاسبکارانه از این استعداد خدادادی خود استفاده نکرده و نمی کنند.
اگر دقت کرده باشید آقای صحرایی در فرازهایی از شعرش خاندان حسنی و حاج حسنی یاد کرده اند.
 
 
#28 مجید بیگ زاده 1392-10-18 15:22
به نام خدا
باسلام و عرض ادب و احترام خدمت همه ی عزیزان بامطالعه همه ی نظرات که البته اکثرنویسندگان نظرات برایم ناشناسند،نکاتی به نظرم رسید که خدمت عزیزان عرض می نمایم امید است قابل استفاده باشند:
هدف اصلی این سایت زنده نگه داشتن یاد و خاطره ی مردمان قدیم وروستایمان و نیز معرفی این روستا می باشدو یک سایت تخصصی نیست که بعضی از دوستان ایراد می گیرند،به عنوان مثال دنبال قافیه و ردیف می گردند،اگرقراراس ت در این سایت مطالب و اشعار و نوشته های ادبی و تخصصی ارائه گردد،بایدنام آن از((بیشه دراز)) که یک سایت محلی و روستایی که فلسفه اش در ابتدا ذکر گردید به یک نام تخصصی مثلا گروه ((ادبیات ٰ فرهنگ و هنر بیشه دراز))؟! تغییر کند،که صد البته تاکنون در این سایت هم خیلی مطالب علمی و تخصصی ارائه نگردیده و گروه علمی ویژه ای هم داوری نکرده اند،بیشتر مطالب خاطرات و یا احیانا بعضی اشعار کردی و فارسی بوده اندو کار درست هم همین است که همه ی مطالبی که در ارتباط باروستا فرهنگ و زندگی مردمان قدیم ،خاطرات و ... است پخش گردند و این به آن معنی نمی باشدکه هر کس هرمطلبی فرستاد بلافاصله پخش گرددبلکه مطالبی که از ارزش عامه پسند برخوردارو مستندباشندو اگرنویسنده فردی چیره دست باشد که چه بهتر.بنابراین محدودکردن این سایت به یکسری مطالب و افراد که مثلا وزن سایت پایین و بالا می شوددر دراز مدت از محبوبیت آن خواهد کاست و هر چیزی شروعی،اوجی وافولی داردو باید از افول زودهنگام سایت جلوگیری کرد،ونیز خدمت بعضی از دوستان عرض کنم مگر هدف این سایت روستا و قدیمیان ما نیستند اگر زبان کردی(زبان مردم بیشه درازو طوایف کرد پشتکوه) را بگیریم ما چه چیز دیگری داریم بنده ی حقیر نظردهندگان را نمی شناسم ولی خدمت آنها عرض می کنم زبان ،گویش،لهجه و آن کلماتی که ما بر زبان می آوریم هرچیزی که نامش می گذارید،اگر لری است ،اگر کردی است ،هرچه هست،این زبان ماست ،زبان پدران،مادران ، اجداد و نیاکان ماست و دوستش داریم مگر میتوانیم خودمان را انکار کنیم،هر چه هست همینیم چیزی عوض نمی شود،یک زمانی در همدان دانشجو بودیم تو تاکسی راننده گفت:بچه کجایید؟یکی از دوستان گفت: اندیمشک ، گفتم ،دروغ میگه آقا من بچه بیشه درازم گفت:بیشه دراز کجاست ؟ گفتم ایلام دهلران بیشه دراز گفت آفرین پسرم خوشم اومد، عزیزان بیایید به قول امروزیها اینقدر کلاس نذاریم.
 
 
#27 عبدا.. 1392-10-18 11:29
سلام علیکم گاهی اوقات قضاوت ما براساس ارادت ونوع دیدگاهمان نسبت به فرد گوینده ونویسنده است ممکن است از اقربا باشد یا فرد خوش نیتی باشد و... اما دوستان عزیز نظر دهنده بخصوص افراد علمی وادبیاتی باید به دور از تعصبات ذکر شده نظر بدهند چنانچه برخی از این عزیزان نظر دهنده را نام ببرم موجب رنجش میشود لذا صرف نظر مینمایم شما ببینید اشعاری از شاعر فرهیخته حاج عباس یا حاج عبد حسنی قبلا چاپ شد اما همین دوستان این نظرات غلو امیز را ندادند در مجموع والغرض با احترامی که برای جناب نورمحمد صحرایی و تمام طایفه عزیز صحرا قایل هستم بنظرم اشعار محلی درج شده شاید در حد ذکر بزرگان ویاد کردن از انها مفید باشد ولی در مجموع هیچ سنخیتی با شعر وادبیات ندارد ملاحظه بفرمایید برخی کلمات فارسی برخی لری برخی در هیچ کلبه عطاری یافت نمی شود مثلا کلمه دزانی یعنی چه
 
 
#26 عیسی نصرالهی 1392-10-18 11:28
دوستان انصاف داشته باشید باید به همه نظرات احترام گذاشت .شعر فوق قابل تحسین است
 
 
#25 یک دوست 1392-10-18 10:08
آقایانی که بی رحمانه واز روی بی مسؤلیتی راجع
به شعر بالهجه کردی نظر میدین وبه اصالت خودتان
پشت پا میزنین!بنده خودم یکی از منتقدین بعضی
از اقدامات آقای بیگ زاده هستم ،ولی انصاف هم چیزخوبی است!اگر نوشم نه ای نیشم چرایی؟
خدمات این سایت ارزشمند به لهجه کردی پشت کوه وبیشه دراز ونقش انکار ناپذیر این سایت درنزدیک کردن دلهای بیشه درازیها به هم ونیززنده کردن خاطرات ناب وفراموش نشدنی گذشته در این سایت،آنقدر اهمیت دارد که همگی مابایدبه احترامش کلاه از سر برداریم.
 
 
#24 بدون منظور 1392-10-18 08:44
سلام دوستان. شاید این دهمین نظر من در مخالفت با گذاشتن شعر محلی است ولی مدیر سایت عمدا نظر بنده را نمیگذارد چون با نظر بقیه متفاوت است. ضمن احترام به نظر همه دوستان و اینکه اینگونه موضوعات نیاز به بحث دارد و میدانم برخی دوستان خودشان برای خودشان نظرهای تحسین آمیز می گذارند. عزیزان بر خلاف نظر اکثر شما معتقدم جای این گونه اشعار محلی و عامیانه و کوچه بازاری و محاوره ای و وقت پرکن و سایت پرکن این سایت نیست بلکه باید دم در مغازه ها یا مثلا توی بازار خاکی مرکزی قدیم بیشه دراز روبروی دکان مشهدی نقی یا حاجی لطیف باید خوانده شوند. برای حفظ زبان مادری روش های دیگری را و استفاده از زبان محلی در خانه ها را باید ترویج کرد.
 
 
#23 سینا 1392-10-18 06:54
من دربست نظرات جواد را قبول دارم . خدا شاهد است من به همه جای ایران سفر کرده ام . وجداناً طرز صحبت کردن ما نه به کردها شبیه است و نه به لرها . ما با اهجه ای معجون مانند از لری و لکی و کردی صحبت می کنیم . دوستانی مثل آقای بیگ زاده چون با لکها و کردها و لرهای سایر مناطق هیچ نشست و برخاستی نداشته اند فقط از روی تعصب حرف می زنند.
 
 
#22 محمد 1392-10-17 23:09
با بخش اعظم نظرات آقا جواد موافقم ما که اول زبان کردی خودمان یادگرفته ایم بعد فارسی، بهتر از فرزندانمان فارسی صحبت می کنیم پس اینطور نیست که اگر از اول به بچه هایمان فارسی یاد بدیم بهتر آن را صحبت می کنند، پس چطور انتظار داریم اصالت لهجه مان حفظ بشه

پاسخ: نظرات جواد خوندی که موافقی...الان داری اونا را کاملن مردود میکنی..یه بار دیگر بخون
 
 
#21 جواد 1392-10-17 22:03
خدمت دوستان عرض کنم چه بخواهیم و چه نخواهیم زبان مادری مان دچار تغییرات و دگرگونی های ناشی از زندگی ماشینی عصر تحول شده است به دور از تعصبات کدامیک از فرزندان ما می توانند این شعر را بدرستی بخوانند و آن را معنا کنند؟ علت واضح است زبان ما به دلیل محدود بودن به منطقه ای خاص نه تنها توان تبادل فرهنگی نداشته بلکه با تأثیرپذیری از زبان های همجوار دچار نوعی گسیخت شده است؟ کردها و لرها زبان ما را به دلیل عدم همخوانی واژگانمان با آنها، لری و کردی نمی پندارند و آخر اینکه اگر فرزندانمان این زبان را حفظ و به فرهنگ های دیگر منتقل نمودند به دیگران خواهند گفت این زبان چه نام دارد که چیزی مابین لری است و کردی؟

پاسخ:دوست عزیز زیان ما لحجه است یعنی لحجه ای از زبان فاخر و دلنشین کردی و چه بسا ریشه ی اکثر واژگان ما از زبان کردی اصیل میباشند اگر یه خورده بیشتر جستجو میکردی و تعصب داشتی این نکات را نمینوشتی.در ضمن اصفهانی یزدی کرمانی بوشهری مگر زبان خاص و لغات خاص دارند زبانها و لحجه ها اشتراکات زیادی دارند و به طبع همجواری در هم آمیخته اند همچنان که زبان ما آرام آرم به ایلامی کلهری سنندجی سورانی گورانی و نهایتن کرمانج ختم میشود و کلام آخر نخواندن این شعر توسط فرزندان ما قصور و کوتاهی ماست که به ان هم افتخار میکنیم یعنی من و شما فکر میکنیم بچمون فارسی بگه یعنی دیگه......یا حق
 
 
#20 دهلرانی 1392-10-17 20:13
سلام
شعر بسیار ارزشمندی بود
و پر از معنی و دانستنی هایی ناب
تشکر می کنیم از حسن سلیقه مدیریت آقای بیگ زاده و شاعر عزیز برادر نورمحمد صحرایی
به راستی که شعر غذای روح انسان است
یه پیشنهاد به مدیریت سایت چه خوب بود از شاعران محلی گو که باعث افتخار و حفظ زبان مادریمان هستند اگر تصویری داشتید در کنار اشعار به نمایش می گذاشتید .
آقای بیگ زاده من شعر قبلی آقای صحرایی رو متوجه نشدم کجا گذاشتید خوب بود مثل وب سایت های دیگر یک جایی رو طراحی می نمودید که به مطالب مرتبط ربط داشت و یا لینک آدرسش رو در پایین هک می کردید
درود بر سایت پر بازدید بیشه دراز
 
 
#19 عمورضا 1392-10-17 12:30
اینگونه اشعار محلی وذکر بزرگان طایفه جایروند حداقل باعث میشه این نسلهای سوم وجهارم بیشتر مردان بزرگ ایلشان را بشناسند...کاری عالی وپسندیده است.
 
 
#18 شاگرد 1392-10-17 12:24
استاد صحرایی عزیز!
ازشعرزیبایتان لذت بردم.
هر وقت شما را میبینم ویا ذکر خیری از شما میشنوم،فوری ذهنم بر می گردد به سال 66
مدرسه راهنمایی شهید مطهری آبدانان،روزی که
سپاهیان محمد(ص)آماده حرکت به سمت ایلام
میشدند ومن که سال اول راهنمایی بودم ،فقط
با حسرت سوار شدن دانش آموزان به مینی بوسها
را تماشا می کردم.یادش بخیر.چه روزهایی بود.
یاد شهدای بمباران اسفند 66آبدانان بخیر.یاد ناصر
ملکی عزیز بخیر.یادش بخیر.
 
 
#17 بهروز همتی 1392-10-17 08:58
سلام بر استاد گرانقدر نورمحمد صحرایی که به حق مطالب و شعرش بار دیگر ارزشهای معنوی مردمان و ایل جایروند را زنده کرد شعر بسیار زیبا ودل نشین بود دایی عزیز خسته نباشی و پاینده باشی
 
 
#16 خورزای جایروند 1392-10-17 08:55
با سلام در جواب آقای محمدحسین که این شعر جذاب وزیبا را و کلماتش را به حقارت گرفته زبانم مادری ما کردی و بعد زبان فارسی این قدر استاد صحرایی با زیبایی و ظرافت عمیق و سادگی روان خصایص اخلاقی مردمان قدیم و راستین بیشه دراز را در قالب یک برنامه نوستالژی شعر محلی به زبان آورد که مطلبش جامع وکامل بود که حرفی وحدیثی برای گفتن نذاشت متاسفم برای آقای محمدحسین که در غربت هنوز هم به هویت کردی و محلی وزبانی ایراد می گیرد درود بر دایی عزیز و استاد گرانقدر نورمحمد صحرایی دست مریزاد برادر عزیز

پاسخ:سلام خوورزا/ يا مطلب محمد حسين را نخوندي يا متوجه كلمات و كلامش نشدي؟يك بار ديگه مفصل بخون
 
 
#15 فعلا گمنام 1392-10-16 19:11
نور مه حه مد دس خووش
مه قصد نی رم اژ ارزه شه کارت کم بکه رم اما و نه ظه رم اگر جابه جاییله د بعضی اژ کلمات یا جم له له صورت بگره یا شک له کوردی یو بنبسنه قه شنگ تر دو . پیشنهاد له مه یا نه سن :
* کد خدا بی و په یای چی موسی جایگزین انتخاب کردن پیای چی موسی بو
* (جاده )بو وه ( جه ده )
* (خوومانه )بو وه (خوو مو نه )
*( شانه ) بو وه ( شوو نه )
* ( قدش ) بو وه ( قد ) یا همان بالا که آقای مومنی گفتن
* ( شاه عباس ) بو وه ( شاباس )
* ( قرآن ) بو وه ( قراو)
* میدان ) بو وه ( میدو )
* (چهره اش ) بو وه ( چهره ) و (لووش) بو وه (لووه)
* دریای بحر حذف بو راز و نی یاز جایه بگره
* (خدا دزانی پاک و امینه ) وره مرحوم شاباس اشاره و حضور اوو مرحومه دیره پس بی تره ( خو دا زی برده او نازه نی نه ) به نیم د جای
* یا ( دنگه اذانه چه نه شی ری بی ) جایگزینه ( اذان داینه خیلی عالی بی )
دواره اژ نیر مه می وره ای شعر کوردییه ته شکر که ریم و امید واریم ای حرکت قشنگه تکرار بو
 
 
#14 مو منی 1392-10-16 16:35
سلام علیکم شعر خوبی بود ضمن تشکر از آقای صحرایی بنظرم باید چند بیتش بدینترتیب اصلاح کند
1- شعر مرحوم صیه مه مَلکعلی : کلمه قدش چون فارسی است به بالا که کردی است تغییر دهد .
2- شعر مرحوم عزیزمراد: پیای زور مَن کُونه کاری بی، بجای کونه کار کلمه کهنه کار بهترتراست
3-بیت مرحوم طهماس شگر : حرف ش در کلمه لووش اضافه است برداشته شود با تشکر-
 
 
#13 بیشه درازی 1392-10-16 14:17
دوستی درنظرشماره8ازمط لب میل نیاز علی انتقاد
کرده.چند نکته را به این شخص گوشزد می کنم:
1-لزومی ندارد که برای اثبات مفید بودن مطلبی یا
چیزی،مطلب دیگری را نفی کنید2-سایت اصلی که موضوع میل نیاز علی را پوشش داد،سایت جناب آقای ملکی نژاد بودودر آنجا کاربران محترم به تفصیل راجع به آن نظر دادند3-متأسفانه آقای حسنی مطلبشان طولانی بود وای کاش آن رابخش بخش ارائه میدادندکه این طولانی بودن مطلب و
نیز به کار بردن بعضی معادلات ریاضی وفنی، جهت
تخمین سال ولادت ووفات افراد،از حوصله خیلی از
خوانندگان سایت خارج است4-ومطلب آخر اینکه
بزرگترین سرمایه هر قوم ومردمی،نیروی انسانی
بالاخص نیروی انسانی متفکر وباسواد وتحصیل کرده است.مواظب باشیم سرمایه سوزی نکنیم.
راستی اگرامکان داردیکی از دلایل به زعم شما،
روشن عدم اسقبال کاربران از مطلب میل نیاز علی
را بیان بفرمایید.
 
 
#12 محمد حسین 1392-10-16 12:41
با سلام و سپاس از استاد صحرایی. باید به این نکته توجه نمود که یکی از مهمترین ارکان حفظ یکپارچگی یک ملت بدون تردید "زبان " میباشد. نکته ای که ما به راحتی از کنار آن عبور کرده یا میگذریم. دوستان گرامی اگر به سخنان مقام معظم رهبری توجه نمایند که چقدر به حفظ و پالایش و مراقبت از زبان فارسی تاکید میورزند، پی خواهند برد که این سخنان رهبر انقلاب تنها یک حس ملی گرايانه صرف نیست بلکه رهبر ایران میخواهند یکپارچگی ملت با از هم گسیختگی زبان دچار تشتت نگردد. حال ما اگر به زبان خودمان به عنوان یکی از سرشاخه های زبان پارسی توجه نماییم شوربختانه استحاله گردیده و با راه یافتن کلمات غیر کردی در آن روح لطیف خود را از دست داده است که جای بسی لب گزیدن دارد. مثلا در ده سال اخیر بیشه درازی بودن یک ننگ! و کردی حرف زدن بی کلاس بودن انگاریده میشود! یا با افتخار زبان کردی به فرزندمان یاد نمیدهیم تا خدای نکرده ریشه کردی در فارسی حرف زدنش نمودار نگردد ( عمدا از واژه ی لهجه پرهیز نمودم زیرا کردی یک زبان است و نه لهجه). یکی از راههای نگهداری از گنجینه زبان مادری سرودن چامه (شعر) با آن زبان و بازگویی ترانه ها و مویه های به ما رسیده است. الان کدامیک از ما در این راه تلاش و کوشش نموده ایم؟ کدامیک از جوانان ما واژه هایی مانند: لابردنگ، رش، نونسق، گم وله کردن، گزه گم. و.......را در سخنان روزانه اشان بکار میبرند؟ شک ندارم خیلیا با دیدن این کلمات در این کامنت از خنده ریسه رفته اند! اما عزيزان این زبان ماست این هویت ماست این شناسنامه ی ماست. شاید دوستان ندانند که خیلی از کلمات پارسی ریشه در زبان مادری ما دارند مثلا واژه ی "فرزانه " به معنی دانشمند. از دو کلمه ی کردی "فره " " زانی " تشکیل شده است. در نهایت اینکه حرکت استاد صحرایی در سرودن چامه با زبان مادریمان را پاس بداریم و آن را تلنگری برای بازگشت به خویشتن بدانیم... یاعلی مددی
 
 
#11 sajad.A 1392-10-16 12:29
‏‎ ‎دوستان عزیزبیشه درازازیک طایفه خاص تشکیل نشده ازچندطایفه تشکیل شده.چرافرق نظرمیندازید سایرطایفه ها یه نگاهی هم به اونا بندازید.
 
 
#10 پسر عموی صدرا 1392-10-16 07:17
بدرستی که آقای صحرائی شعر گویی از اجدادش به ارث برده است . از شاعر گرامی بخاطر سروده ی زیبایش تشکر میکنم . چون این اشعار سبب نزدیکی و دوستی بیشه درازیها بهم می شودد .

با انتقاد صدرا موافقم امیدوارم در سروده های بعدی از بزرگان بالوی مانند مرحوم گنجعلی و ناصر نورعلی یادی بکنن!!!!!!
 
 
#9 ویشه رازی 1392-10-16 00:32
آفرین : هم ولایت مدار هم ارزشی و هم بسیجی و شیرکر عرصه های مختلف و... ایشاله دوستان این باب الرحمه مراعات کنند .
چون دیار ما دیار مهربانی و اخوت و معنویت هست حیف است وارد بحث های غیر ضروری دیگر شویم.
 
 
#8 محمد 1392-10-15 23:31
شعر محلی خوبی سروده اند استاد صحرایی، نمی دانم جناب آقای بیگ زاده چرا شعر زیبای قبلی اش زود برداشته شد این در حالی است که مطلب میل نیازعلی که اتفاقن بنا به دلایلی روشن با اقبال مواجه نشد هنوز در سایت خودنمایی می کند چرا؟ لطفن سلایق خوانندگان را مدنظر قرار دهید.
 
 
#7 خودمم 1392-10-15 23:13
واقعا عالی بود در حد بیست بیست بیست.
آقای صحرائی دست مریزاد.
اتفاقا برخلاف نظر آقا محمود که کارشناس ارشد حقوق جزاء هم هستند این اشعار نه تنها وزن سایت را پایین نیاورده بلکه بر غنای سایت و وزن آن افزوده است. و باعث شور و نشاط تمام بیشه درازیها شده است.
نورمَمِی تا کی خُوزی شعربَشی/اختیار دِیری تا وقتی اَشی
 
 
#6 بچه های چه شوره 1392-10-15 23:11
سلام و درود خدا بر همه مردان و زنان بیشه دراز انهایی که از دنیا و مادیات گذشتند تا به آخرت و معنی برسند.مردانی که در سرما و گرما لحظه ای از یاد خدا غافل نبودند و انچه را انجام میدادند برای خدا و رضای خدا بود.یاد همه آنها بخیر یاد مراسمات مذهبی و روزه داری انها در چه شوره بخیر.خدایا همه ما را از رهروان راستین پدران و مردان دیروز بیشه دراز قرا بده. دست شما درد نکنه عالی بود
 
 
#5 صدرا 1392-10-15 23:10
سلام جناب آقای صحرایی، شعر زیبایی سروده ای ولی یه انتقاد دارم، با توجه به اینکه همه بیشه درازی هستیم انصاف ایجاب می کرد در شعرتان گریزی هم به طایفه بالویی می زدید و یادی ار بزرگان آن می کردید.

پاسخ:سلام انتقاد بجا و درستی است و حتمن آقای صحرایی مد نظرشون خواهد بود. بیگ زاده
 
 
#4 ملکی 1392-10-15 23:06
درود و سلام بر شما و بر همه بزرگان مخلص و خداترس بیشه دراز
 
 
#3 از فرزندان نظری 1392-10-15 23:05
شعری زیبا و در خور تامل بود آفرین آفرین جزاکم الله دستت درد نکنه برادر عزیز و خوبم از این دست مطالب بیشتر در سایت بزنید تاثیر آن بر اتحاد و برادری بیشتر است.
 
 
#2 مراد نصراللهی 1392-10-15 23:01
شعر زیبایی است وتوصیف کننده جمعی از مردمان خوب دیارمان ، گفتن شرح حال ونیز معرفی خوبان وذکر خوبیهای آنان،بازبان شعر ،تاثیر بهتری دارد.
دست مریزاد - امید که این امر تداوم یابد . به درود
 
 
#1 احسان 1392-10-15 22:44
عالی بود . دستتون درد نکنه؛ بیشه دراز فقط.
 

نوشتن دیدگاه

آمار بازدیدکنندگان


کاربران امروز83
کاربران دیروز143
بازدید کل493611

سیستم آمار بازدیدکنندگان

ابزار هدایت به بالای صفحه

.