هَپلوک

هَپلوک

روستای بیشه دراز به واسطه موقعيت جغرافيايی و آب و هوائی خاص دارای انواع مختلف گونه های  گياهی می باشد و از معدود منطقه هایی است كه بيشترين تنوع و پراكنش گياهی در آن مشاهده می شود. تخريب جنگلها و مراتع كه با حذف پوشش گياهی صورت می گيرد ، در نهايت منجر به انقراض بسياری از گونه های ارزشمند خواهد شد.ذخائرتوارثی گياهی به عنوان پرارزش ترين ذخايرومنابع هر منطقه به حساب می آيد.

شايد وقتی خبر در معرض خطر قرار گرفتن يک گونه گياهی را می شنويم آنقدرها تاسف نخوريم که از در معرض خطر قرار گرفتن گونه جانوری ناراحت مي شويم. اين در حالی است که اهميت حفاظت از گونه های گياهی و رويشگاه های منحصر به فرد، کليد تعادل چرخه اکولوژيک است. بی شک احيای مناطق رويشگاهی به منظور حفاظت از گونه های گیاهی نقش موثری در حيات انسان ها دارد.امروزه مجموعه های هرباريوم و بانک های ژن می کوشند به وسيله جمع آوری و حفظ نمونه های گياهی از سراسر کشور از به خطر افتادن نسل آنها جلوگيری کنند.
مسأله از بین رفتن گونه‌های گیاهی نه تنها در روستای بیشه دراز، بلكه در ایران و تمام دنیا وجود دارد و اكثر كشورهای دنیا هر ساله تعدادی از گونه‌های گیاهی خود را از دست می‌دهند. مطالعات در مورد گیاهان و گونه‌های در حال انقراض و مسأله حفظ ذخایر ژنتیكی در دنیا از سال 1960 به‌طور جدی مطرح و كم كم سازمانها و ارگانهای مختلفی از جمله F.A.O ، U.N.E.P. ، I.U.C.N و W.W.F بوجود آمده و اقداماتی در جهت حفاظت از این ذخایر انجام داده اند. گياه بومی هپلوک به‌عنوان یکی از مهمترین گونه‌ه ی گیاهی منقرض شده روستای بیشه دراز محسوب می‌ شود، گستره پراکنش این گیاه در اکثر مناطق زاگرس می باشد که بیشتر در مناطق غرب و جنوب غرب کشور دیده می شود و اسم محلی آن هپلوک می باشد که گیاهی دارویی است و به صورت خام برای انسان قابل استفاده می باشد. که با از بین رفتن این گونه‌ زمینه برای از بین رفتن گونه های دیگر فراهم شد، بنابراین در مطالعات گونه‌های در حال انقراض ابتدا باید به گونه‌های بومی توجه خاص شود.

از نظر عوامل انقراض و در معرض خطر قرار گرفتن گونه‌ها عواملی نظیر چرای بیش از حد دام، شخم و خشكسالی و كم شدن نزولات، برداشت مستقیم انسان از طبیعت عوامل مهمی هستند كه اكثر گونه‌های گیاهی را در معرض خطر قرار می دهند. نمی توان در مرحله اول به مردم سفارش كرد كه حق ندارند از طبيعت برداشت كنند بلكه اين يك كار فرهنگی را می طلبد و به مرور زمان می ­توان به اين هدف دست يافت. اما نحوه برداشت از منابع طبيعی بايد آموزش داده شود. توجه به مرحله فنولوژيكی زمان برداشت اندام جمع آوری شده بسيار مهم است، چرا كه می ­تواند يک معيار مناسبی برای جلوگيری از انقراض اين گونه­ها باشد. همچنين باید با بررسی شرايط اكولوژيكی و توپوگرافی رويشگاه ها و شناسايی نوع خاك و نوع اقليم و اهلی كردن گياهان ازطـريـق جمـع آوری، مـحفاظـت دائمی و احيا و تكثير منابع تجديد شونده موجبات حفظ و بقاء پوشش گياهی و نهايتاً حفاظت اكوسيستم ها را به وجود آورد.

در گذشته در اکثر مناطق روستای بیشه دراز گیاه هپلوک وجود داشت که یکی از مهم‌ترین گونه‌های گیاهی روستا محسوب می‌شد؛ اما متاسفانه در سال‌های اخیر حتی یک بوته هم از این گیاه باقی نمانده است. این گیاه که در تراکم های زیاد در اکثر مناطق روستا اعم از پله کو، چفته، تلن اوو و غیره وجود داشت، به دلیل برداشت بی‌رویه از مراتع به صورت چرا، خشک شدن رودخانه های فصلی در اثر خشکسالی و پایین رفتن آب‌های تحت الارضی طی 10 سال به کلی نابود شده است.

گياه هپلوک از گياهان خوراکي خودرو استان ایلام و علی الخصوص روستای بیشه دراز است که در اواخر زمستان و اواسط فصل بهار در نقاط مختلف روستا قابل برداشت بود.

در رابطه با ويژگی های ريخت شناسی اين گياه می توان گفت: گياه هپلوک گياهی پايا و دارای ريشه غده ای کشیده و تيره رنگ به قطر2 سانتي متر یا بیشتر و طول 5 سانتی متر و ساقه اين گياه داری 2 الی3 برگ است که در سطح زمین پهن می شوند.
در خصوص پراکندگی اين گياه می توان گفت: گياه هپلوک در شهرهای استان کرمانشاه، و همچنین در استان ایلام در شهرهای دهلران، آبدانان، دره شهر و مهران مي توان آن را يافت.
طريقه مصرف اين گياه: می توان از ريشه غده ای مانند اين گياه استفاده کرد، به اين صورت که پوست تيره رنگ ريشه غده ای را برداشته و قسمت سفيد رنگ آن را به صورت خام مورد استفاده قرار داد.

 زندگی بر چند اصل استوار است :

1- کار مرا دیگری انجام نمیدهد ، پس تلاش میکنم.

2- که خدا مرا میبیند، پس حیا میکنم.

3- رزق مرا دیگری نمیخورد، پس آرام شدم.

4- پایان کارم مرگ است، پس مهیا شدم.

نویسنده: میثم بیگ زاده

دیدگاه‌ها  

 
#26 محمد ش 1393-04-24 07:25
میثم جان زحمت کشیدی دستت درست,بازم برای نوشتن درباره ایگونه مطالب وقت بذار ،عالی بود
 
 
#25 آلامتو 1393-01-02 13:57
سلام برادر عزیزبزرگوار به گویش لری شوهان هپلوک میشه هپل یه بیت معروف هست هپله هردم هپم کردکنگره هردم گپم کرد که منظورازاین بیت برنادروکم بودن هپل هست .
 
 
#24 ویشه رازی 1392-10-21 14:17
هپلوک و آنچه در طبیعت زیبا وجود دارد برای شادزیستن مخلوقات خدا و اشرف آنهاکه ماها باشیم خلق شداند، انقراض هپلوک و هر گونه تخریب طبیعت باعث ضررو زیان به بشرو سایر جانداران است.

بیایم در محاوره ها و تبادل نظرها ، نورفانوس فدای نور خورشید نکنیم ؟؟ بخاطر انقراض هپلوک اخلاق حسنه و تحمل یگدیگر رادر معرض انقراض قرار ندهیم.

واقعا"دوستان زحمت تایپ و کنترل و تطبیق و تهیه منابع و..... یک مطلب در خورتحسین می کشند و درسایت درج می شود ،اما دوستان بجای ارسال نظرات کاربردی و.... بخاطر به حاشیه کشیدن موضوع و به میان آوردن بحث های غیر مرتبط، بیشتر مباحث مختلف متاسفانه اختتامیه خوبی ندارد؟

صبر ایوب برای دست اندرکاران سایت خواهانیم.؟؟؟؟
 
 
#23 علی 1392-10-21 11:57
باسلام خدمت مهندس میثم ؛یه درخواست ازتون دارم . باتوجه اینکه حضرت عالی داری مدرک تحصیلی فوق لیسانس مهندسی کشاورزی هستید اگه امکان داره بازم مطالب زیبا درمورد انواع گیاههای موجود درمنطقه بیشه دراز که از بین رفته اند بنویسید. سربلند باشی. یاحق
 
 
#22 عبدالله 1392-10-21 10:12
باتشکر فراوان از آقا میثم بیگ زاده ونیز عزیزانی که
با دلایل شرعی وعقلی پدیده خشکسالی رامورد
تحلیل وبررسی قراردادند بویژه عزیزی که کامنت16
را نگارش کرده اند.قابل توجه بعضی از عزیزان که
بی محابا به مظاهر دین حمله می کنند!توجه داشته باشید که نماز وروزه وسایر عبادات،شرط
لازم برای دینداری هستند ونه شرط کافی.توضیح
اینکه بر اساس گفتار خداوند در قرآن کریم:ان اصلاة
تنهی عن المنکر والفحشا(همانا نماز انسان را از فحشا ومنکرات باز می دارد)مشخص ومعلوم است
نمازی که اینچنین ویژگی داشته باشد مفیدو
مقبول خداوند می افتد.پس نباید پلیدی ونفاق و
نان دین خوردن بعضی افراد به ظاهر دین دار
موجب بد گمانی نسبت به سایر ظواهر دین شود
وهمه را به چشم منافق وریاکار و...نگاه کرد.
اسلام به ذات خود ندارد عیبی
هرعیب که هست از مسلمانی ماست
ونکته آخر اینکه شرح ماجرای هول انگیز قیامت و
چگونگی حساب وکتاب،به نحو اتم واکمل درآیات
وروایات آمده است،دلیلی وجود ندارد که درقالب
شعر،آن هم شعری که بعضی واژه هایش کفر آمیز
هست(شلوغ بودن سر خداو...)به این مسأله ورود
کنیم.برای شوخی کردن وجک ساختن نه به ترکها
رحم می کنیم،نه به لرها،نه به اصفهانیهاو...
محض رضای خدا مقدسات را وارد حیطه جک وطنز
نکنیم که موجب غضب خداوند وقساوت قلب
می شود.
 
 
#21 عبداله زاده 1392-10-21 07:57
دورود بر مهندس میثم و قلم توانایش . اینها فرزندان بیشه دراز و باعث سربلندی و افتخار و عظمت بیشه درازند . شاید روزی بیشه دراز دوباره جان گرفت ، کسی چه میداند .
 
 
#20 منصف 1392-10-20 22:31
نبی جان میشه بگی چرا کامنت های من رو نمایش نمی دی؟
این همه این دوستان با احادیث و روایات همولایتی ها رو مورد نقد قرار دادن فقط نقد من باید نمایش داده نشه؟ که از نقد همه منصفانه و آرام هست. و هیچ شخص خاصی رو نام نبردم/. ممنون میشم اگه کامنتنم رو نمایش بدی. تشکر

پاسخ:دوست عزیز به دو دلیل نمیتونم پخش کنم قبلن هم گفتم ایجور نقدها باید نویسنده مشخص باشد و اگر میگید چرا بعضی را پخش میکنم اونا را میشناسم و با من در تماسند و بعضی هم مثل محمد حسین همه او را میشناسند دوم شما میگی اسم کسی را نمیارم اما مخاطب دارید مثلن میگی حاجیهاو ..... موفق باشی
 
 
#19 محمد ملکی 1392-10-20 20:43
یه فایل صوتی از یه شعر با صدای شاعرشه که خیلی قشنگه ! جریان از این قراره که روز قیامت محکمه الهی برپاست . برای اینکه از متن شعر باخبر بشید یه قسمتی از شعر رو براتون نوشتم :

از تووی جمع یکی بلند شد ایستاد
بلند بلند هی صلوات فرستاد

از اون قیافه های حق به جانب
هم از خودی شاکی هم از اجانب

چرا هیشکی روسری سرش نیست
پس چرا هیشکی پیش همسرش نیست

چرا زنها اینجوری بد لباسن
مردای غیرتی کجا پلاسن

خدا بهش گفت بتمرک حرف نزن
اینجا که فرقی ندارن مرد و زن

یارو کنف شد ولی از روو نرفت
حرف خدا از توو گوشاش توو نرفت

دید یه کمی سرش شلوغه خدا
یواش یواش شد از جماعت جدا

با شکمی شبیه بشکه نفت
یهو سرش رو پایین انداخت و رفت

قراول ها چند تا بهش ایست دادن
یارو وانستاد تا جلوش واستادن

فوری در اورد واسشون چک کشید
گفت ببرید وصول کنید خوش بشید

دلم برای حوری ها لک زده
دیر برسم یکی دیگه تک زده

اگه نرم حوریه دلگیر میشی
تو رو خدا بزار برم دیر میشه

قراول حضرت حق دمش گرم
با رشوه خیلی کلون نشد نرم

گوشای یارو رو گرفت توو دستش
کشون کشون برد و یه جایی بستش

رشوه حاجی رو ضمیمه کردن
تووی جهنم اونو بیمه کردن

حاجیه داشت بلند بلند غر میزد
داشت به اعصابا تلنگر میزد

خدا بهش گفت دیگه بس کن حاجی
یه خورده هم حبس نفس کن حاجی

این همه آدم رو معطل نکن
بگیر بشین انقده کل کل نکن

یه عالمه نامه داریم نخونده
تازه هنوز کُرات دیگه مونده

نامه ی تو پُر ِ کارای زشته
کی به تو گفته جات تووی بهشته

بهشت جای آدمای باحاله
ولت کنم بری بهشت ؟ محاله

یادته که چقدر ریا می کردی
بنده های ما رو سیاه می کردی

تا یه نفر دور و برت می دیدی
چقدر والضالین رو می کشیدی

این همه که روضه و نوحه خوندی
یه لقمه نون دست کسی رسوندی
 
 
#18 پشت پله 1392-10-20 12:14
سلام مهندس میثم. مطلبی خوب نوشتی. حرفا شما و بقیه دوستان درباره ایجاد خشکسالی بخاطر دروغ و ریاکاری هم کاملا درست است. حرف حق جواب ندارد. امیدوارم مخاطبین اصلی این مطالب را بخونن و دست از ریاکاری و نون بنرخ روز خوردن که دودش به چشم همه میرود بردارند. یا ابراهیم قتال
 
 
#17 محمدحسین 1392-10-20 09:26
تعجب میکنم از کسانی که مسئله از بین رفتن طبیعت و... بی ارتباط با اعمال و رفتار انسانها میدانند. همانطور که مهندس میثم عزیز،مقصد روگه واسد ملکی بدرستی با ذکر آیات و احادیث به این نکته پرداخته اند که سرچشمه تمام از بین رفتن نعمات الهی بدون شک اعمال و رفتار خود ماست. من هم در تفسیر سوره ی مبارکه ناس دیده ام که رفتار و کردار ما در کم و زیاد شدن یا تغییر شکل آن تا ثیر مستقیم دارد. آنچه که باعث میگردد بلایای طبیعی زیاد و داده های طبیعت به ما کم گردد عدم صداقت و دروغ و رواج دو رویی و نفاق است. همانطور که قبلا گفتم خدا بدترین مجازات را در جهنم به کسانی اعمال خواهد کرد که تمام ظواهر دین را رعایت میکنند اما در باطن با شیطان هم کاسه و هم سفر ه اند. تکلیف فرد کافر و بی ایمان روشن است اما ریاکاری چه؟ چرا خدا سوره ای از قرآن را به منافقین و اعمال و رفتار آنها اختصاص میدهد؟ چرا خدا اینقدر ظاهر سازی و دروغ را میکوبد؟ متاسفانه به دور بر خودمان بنگریم و ببینیم از مقدسات و شعائر دینی جز چماقی برای باز کردن راه خود و کوبیدن این و آن مانده؟ اینقدر که به تلاوت و صوت قرآن اهمیت میدهیم به عمل کردن به قرآن و دستوراتش ارزش قائلیم؟ حرص و آز چنان بر ما سایه افکنده که طبیعت را دستکاری میکنیم و کاری میکنیم که تمام طول سال خیار و کاهو و...بکاریم تا پول بیشتری به جیب بزنیم اما غافلیم که طبیعت مارا بدل میکند با سرطان، سکته های فراوان، ایدز، ام اس، خشکسالی و...! نظام الهی نظامی است دقیق که یک صدم انگستروم اعمال و رفتار ما بر نحوه ی چرخش آن تاثیر دارد و هرگونه دستکاری و کلک زدن به طبیعت برای منافع شخصی را خداوند به ما بر میگرداند... یاعلی مددی
 
 
#16 کهنه صرّافان دنیا 1392-10-20 00:09
با عرض سلام و ادب خدمت آقای بیگ زاده. خدایش از خواندن مطلب ارسالیت و به خصوص قسمت پایانی آن لذت بردم. خدا گواهه اشک بر چشمانم جاری شد، چرا که من رو به یاد خاطرات کوه رفتن در اوایل بهار و خوردن هپلوک با جمعی از دوستان انداختی.
در جواب کامنتی به نام شهر کشاف باید بگم شما آیات قران در رابطه با ندادن زکات و دیگر کارهای پسندیده که خود قران بر آنها تأکید کرده و در صورت عدم انجام هشدارهایی داده رو رد می کنید؟؟ کدام یک از این عزیزان این خشکسالی ها و کمبود نعمت هارو به خدا، پیامبر و ائمه ربط داده؟؟ بد نیست دوباره نظر این عزیزان رو بخونی. خودت هم در کامنتت جواب خودتو دادی. بنظر شما در دوران انبیا مانند حضرت موسی و دیگران دلایل خشکسالی چی بود؟ جز این نیست که آن قوم گناهانی رو مرتکب شدن؟ و این بلایا بر سر آن ها آمد؟چرا میخواهید مردمان ما رو خوب جلوه بدی؟ کدام یک در زندگی خود به پرداخت زکات یا موقع رفتن حج خمس مال خود را داده است؟؟ کدام یک به فکر فقرا و یتیمان هستند؟ کدام یک با شما از روی برادری با شما رابطه دارد؟ کدام یک این روزها با افکار سیاسی و پلید خو دنبال منافع شخصی نیست؟ حتی با ستفاده از خون شهدا هم به اهدافشان می اندیشن ولاغیر. کدام یک هنوز مصالح رو بر منافع ترجیح می ده؟ کدام یک به فکر ثروت اندوزی از هر طریق و روش نیست؟ حتی برادر کشی! برادرم یا تو خیلی ساده و پاکی که دنیا رو از دید خودت اینجور می بینی یا از خود همونایی که این بلاها رو سر بیشه دراز آوردند. در ضمن چرا همه چی رو قاطی کردی؟ممکن است برخی مانند شما در مقابل حرف ما در مورد رابطه زکات و افزایش نزولات آسمانی شبهه کرده و بگویند که چطور است که در کشورهای غربی که زکات هم نمی دهند، ولی باران به صورت فراوان می بارد؟ در جواب شما باید گفت: که خداوند در قرآن می فرماید اگر مومن بدی کند فوری جواب بدی او را می دهم، اما اگر غیر مؤمن معصیتی انجام دهد در یک موعد غیر فوری نتیجه اش را خواهد دید و جعلنا لمهلکهم موعدا، کهف/ 59؛ اگر کفار عصیان بورزند آنها را کاملا رها می کنیم تا انما نملی لهم لیزدادوا اثما، آل عمران/ 178 ؛ هر چه بخواهند عصیان کنند و حساب اینها در قیامت رسیدگی می شود؛ پس این که در بلاد کفر وفور نعمت دیده می شود شاید به همین دلیل باشد. آیا اونی که دین داره با اونی که دین نداره یک طور بازخواست میشن؟ اگه جواب سوالاتمو دادی من هم به طایفه شما می پیوندم. با تشکر
 
 
#15 میثم 1392-10-19 23:04
در رابطه با نظراتی که بعضی عزیزان از دلایل کم شدن رزق و روزی و نعمت در اثر وقایع طبیعی از جمله خشک سالی بر زمین اشاره کردن، بد نیست گذری آیات قران و روایات ائمه بزنم.
در گستره تمدن و فرهنگ كهن و متنوع بشري، از آغاز تا كنون، هيچ كتابي در حوزه هيچ مكتب و ديني نيست كه صدق، صحت، صلابت، اعتبار و اتقان تاريخي اش به روشني و مقبوليت قران كريم باشد. كرنش و خضوع متفكران و فرزانگان در برابر قرآن نيز ناشي از همين حقانيت، عمق، عظمت و ستردگي است. رسالت اصل آثار ديني هدايت انسان به شاهراه كمال است و آثار ماندگار كتب ديني بويژه قرآن و احاديث و روايات پيشوايان معصوم (ع) گنجينه هاي ارزشمندي از معارف مورد نياز بشر را تشكيل مي دهند كه طالبان علم و تشنگان معرفت در هر عصر و در هر زمان مي توانند از آنها بهره گيرند. .از نظر اسلام چيزي كه تضمين مي كند علم و دانش در راه درست به كار رود ايمان است . كه علم در قرآن مقرون به ايمان آمده است كه مي تواند منجر به عمل صالح شود. حوادث و بلاياي طبيعي كه همواره به عنوان يك عامل تهديد كننده در حيات بشري تلقي مي شوند يكي از جنبه هايي است كه قران كريم همواره از آن سخن مي گويد. انسان به تعبيري موجودي گيرنده، فرستنده و حساب كننده قلمداد شده و با هوشمندي خود قادر است بسياري از وقايع را كه گاه بلايا به نظر مي رسند به رحمت مبدل كند يا حداقل از ميزان خسارات وارده بكاهد. اين درحالي است كه قرآن كتاب هدايت انسانها قرنها پيش وقوع اين حوادث و روشهاي پيش گيري و درك و پذيرش آنها را خبر داده است تا انسان با دقت و تمسك به اين رهنمودهاي ارزشمند مانع ازوارد آمدن خسارات وآسيب به جان ومال خويش گردد.
وقوع خشكسالي از نگاه قرآن
خشكسالي را مي توان معلول يك دوره شرايط خشك غيرعادي دانست كه به اندازه كافي دوام داشته باشد تا عدم تعادل در وضعيت هيدرولوژي يك ناحيه ايجاد شود. در دهه هاي اخير در بين حوادث طبيعي كه جمعيت هاي انساني را تحت تأثير قرار داده اند تعداد فراواني پديده خشكسالي از نظر درجه شدت ،طول مدت ،مجموع فضاي تحت پوشش ،تلفات جاني ،خسارات اقتصادي واثرات اجتماعي دراز مدت در جامعه ، بيشتر از ساير بلاياي طبيعي بوده است .همچنين تمايز اين پديده با ساير بلاياي طبيعي در اين است كه برخلاف ساير بلايا اين پديده بتدريج ودر يك دوره زماني نسبتاً طولاني عمل كرده واثرات آن ممكن است پس از چند سال وبا تأخير بيشتري نسبت به ساير حوادث طبيعي ظاهر شود.

در آيه 155 سوره بقره سخن از خشكسالي و قحطي به ميان آمده است و خدا از آن به عنوان وسيله اي براي آزمايش انسانها و كفاره گناهان ياد كرده است. " ولنبلونکم بشیء من الخوف والجوع و نقص من الاموال و الانفس والثمرات و بشرالصابرین ":و بى ترديد شما را به چيزى اندك از ترس و گرسنگى و كاهش بخشى از اموال و كسان و محصولات [ نباتى يا ثمرات باغ زندگى از زن و فرزند ] آزمايش مي كنيم . و صبركنندگان را بشارت ده. در آيه 96 سوره اعراف آمده است:" ولوان اهل القري ءامنوا واتقوا لفتحنا عليهم بركت من السماء و الارض ولكن كذبو فاخذناهم بما كانوا يكسبون": اگر اين مردم به درستي ايمان مي آوردند وتقوا را پيشه خود مي ساختند. ما هم بركات اسمان و زمين را برآنها نازل مي كرديم؛ ولي آنان خدارا تكذيب كردند و بر اثر اين اعمال زشتشان گرفتار مجازات الهي(قحطي و خشكسالي) شدند.

همچنين در سوره نحل آيه 112 جنين آمده است: ".و ضرب الله مثلا قرية كانت ءامنة مطمئنه ياتيها رزقها رغدا من كل مكان فكفرت بانعم الله فاذاقها الله لباس الجوع والخوف بما كانوا يصنعون":و خداوند براي آنان كه كفران نعمت مي كنند مثلي زده است: منطقه اي بود آباد وداراي امنيت كه مردمش با اطمينان و آرامش در آن زندگي مي كردند. هموراه روزي آنها از هر طرف مي رسيد، اما اينها به جاي سپاس نعمت، كفران نمودند و خداوند هم به خاطر اين كارشان طعم گرسنگي و ترس را به آنها چشانيد روايات فراواني درباره پديده خشكسالي وجود دارد كه گاهي به صورت كلي گناهان ريشه عمده قحطي قلمداد شده اند.

امام باقر (ع) مي فرمايند: اي مردم بدانيد باران در هيچ سالي از سال ديگر كمتر نيست، اما نزول آن به مشيت و اراده خداوند است؛ زيرا اگر قومي گناه كنند، خداوند متعال باراني را كه براي آنها مقدر شده است بر غير آنها نازل مي كند.

حضرت علي (ع) در اين باره مي فرمايند: خداوند بندگانش را به هنگامي كه كارهاي زشت انجام دهند به كمبود ميوه ها و منع نزول بركات و بستن درهاي خيرات ، گرفتار مي كند.

گاهي در روايات به گناهان خاصي به عنوان اساسي ترين عوامل خشكسالي اشاره شده است:

1- كم فروشي : مولا علي (ع) مي فرمايند: هرگاه مردم كم فروشي كنند، خداوند آنان را به قحطي و خشكسالي گرفتار مي كند.
2- منع زكات: رسول اكرم (ص) مي فرمايند: هر گاه مردم زكات مالشان را ندهند، خداوند هم بركات را از كشاورزي و ميوه ها و معدن آنها بر مي دارد
3- دروغ: امام رضا (ع) مي فرمايند: وقتي واليان امر دروغ بگويند، باران نازل نمي شود.
امام خميني (قدس سره) در اين باره فرموده اند: منشاء قحطي و خشكسالي اموري است از جمله: شيوع گناهان- كفران نعمت – منع حقوق( مثل خمس و زكات)- كم فروشي – ظلم- خيانت- ترك امر به معروف ونهي از منكر – حكم به ناحق و هر جيزي كه سبب خشم خدا شود.
 
 
#14 شهرکشاف 1392-10-19 22:58
سلام/عنایت به اینکه در آستانه بهار طبیعت هستیم طرح چنین موضوعی ضرورت بسیاری داشت بهمین جهت از آقا میثم تشکر می کنم. سعی کنیم در این ایام محیط بان خوبی برای دیار سرفرازمان باشیم.
برخلاف نظر برخی از دوستان اعتقاد دارم خداوند بخشنده و مهربان که خود باب الرحمه است هیچگاه نعمت های خویش را از مخلوقاتش دریغ نمی کند و با صفت رحمانیت پروردگار نیز در تضاد است. نزول رحمت های بی واسعه الهی و خرمی و سرسبزی در بلاد کفر دلیلی براین مدعاست!
خشکسالی عمری به بلندی تاریخ دارد و در زمان سایر انبیاء الهی نظیر حضرت موسی، یوسف و رسول مکرم اسلام (ص) بارها بوقوع پیوسته است. صحیح نیست که خشکسالیها را به خدا و پیغمبر ربط بدهیم. در از بین رفتن گونه های گیاهی خودمان مقصریم! چون نیک نظر کرد پر خویش در آن دید/گفتا زکه نالیم از ماست برماست.
اما برخی از دلایل اصلی وقوع این فاجعه
1- عدم بهره برداری و شخم نززن زمینها تابعه ویشه راز! شخم زدن یکی از علل اصلی بقای گونه های گیاهیست.
2- احداث جاده سوق الجیشی شهره میر.
3- بی تفاوتی و کم لطفی نخبگان و تحصیل کرده ها
4- عدم مسئولیت پذیری بزرگان و افراد ذی نفوذ در قبال سرزمین مادریشان و رها کردن آن!
5- برخی از شکارچیان نامدار و بی رحم، که بنا به مصلحت از نام بردن آنان معذورم
6- عدم آشنایی بیشه درازیها به نحوه بهره برداری از گونه های گیاهی. بعنوان مثال : در دهه شصت درون شهره میر پر بود از ونکی و یا (پینامه). اما از روی جهل و نادانی بجای ساقه، ریشه آن می خوردند و یا آنرا در گهواره آویزان می کردند.
دوستی فرموده کلنگ وجود ندارد؟ در جواب این عزیز عرض میکنم که از قبل از این کلنک برسد جوانه ی آن را که پشک و کلنگ نارس آن که کلنجکه نام دارند می چینند و با آن ترشی و مربا درست می کنند و یا.. همینطور ما از روی جهل ریشه خیلی از گیاهان همانند گل نرگس، گنگر، پیشوک، هپلوک خشکانیده ایم! در صورتی که در جاهای دیگر اینگونه نیست
7- اجاره دان زمینهای هر 3 چل ، مله ونو ، عودشاه مرده برای تعلیف دام به ویشه رازیهای غیر اصیل در قبال دریافت بهایی اندک در حد 40هزار تومان.
8-
 
 
#13 میثم 1392-10-19 22:55
در جواب جناب آقای نصرالهی باید بگم هرچقد مطالعه کردم اسم علمی و فارسی و عکسی رو از این گیاه پیدا نکردم اما در تلاشم تا اسم فارسی و علمی این گیاه رو پیدا کنم. از همین جا هم از استاد فرزانه جناب دکتر عباس ملکی درخواست دارم چنانچه این مطلب رو مورد مطالعه قرار دادن در رابطه با پیدا کردن اسم فارسی و علمی این گیاه من رو مورد لطف و عنایت خودشون قرار بدن.
سلام بر دایی اسد عزیز و ممنون از ابراز لطفت.
 
 
#12 دوستدارطبیعت بیشه 1392-10-19 22:09
درودبرمیثم جان ،دستتون دردنکنه عالی بود.‏‎ ‎
 
 
#11 دول قیله 1392-10-19 21:59
باسلام؛درود بر مهندس ایل و تبارمون میثم جان عزیز خیلی زیبا بود . امیدوارم هر جا که باشی پیروز و سربلند باشی . از آنجایی که این کارها در رابطه با رشته و تخصص حضرت عالی است اگه امکان داره در مورد گیاه ترشک (ترشه کی) که این هم منقرض شده مطالبی رو جهت مطالعه و یادآوری خاطرات گذشته که از این گیاه استفاده می کردیم ارسال کنید. با تشکر
 
 
#10 sajad.A 1392-10-19 21:55
‏‎ ‎یکی ازمهمترین عوامل تخریب منابع گیاهی حیوانی وجنگلی بیشه دراز جاده شهرامیراست معلوم نیست این جاده به چه دلیل ساخته شده اگه بریدچهل وسرکوه درختی سالم پیدانمی کنید همه شکسته یاآتیش گرفتن.
 
 
#9 پرستوی مهاجر 1392-10-19 21:27
مطلب جالب و تازه ای آقا میثم نوشته اند، به نظر می رسد پرنده کپی کرک هم منقرض شده اگر آقا میثم می توانند در مورد سرنوشت این پرنده تحقیقی انجام دهند یادش بخیر مرغ کوهی، قارچ محلی، پقلاجقی و حتی تولی هم منقرض یا در حال انقراض هستند، همه باید طبیعت را دریابیم.
 
 
#8 اسد ملکی-ایلام 1392-10-19 21:21
درود بر مهندس میثم فرزند برومند و پاک طینت ایل و تبارمان.
برادران عزیزمان در نظرات قبلی به از بین رفتن پلنگ و گوزن و هپلوک و کنگر و چشمه ها و ... اشاره کرده اند و آرزوی بارانهای زمان دفاع مقدس را نموده اند که انواع برکات الهی موجود بود(امروزه در بیشه دراز و دیگر مناطق استان آن برکات کم شده است) به نظرم مطلب زیر-برگرفته از تفسیر المیزان علامه طباطبایی رحمت الله علیه- به خوبی علت اصلی این کمبودها را بیان می کند (با در نظر گرفتن گناهان غیبت، حسد و دروغ و ریا و مال حرام و ترک انفاق و صله رحم و خوردن مال یتیم و نپرداختن حق همسایه و مستمند و زکات محصولات و ...):
"ولو ان اهل القری امنوا واتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماءوالارض ولکن کذبوا فاخذناهم بما کانوا یکسبون ):(و اگر اهل آبادیها ایمان آورده و تقوی می ورزیدند، هرآینه درهای برکات آسمان و زمین رابه رویشان می گشودیم ، اما تکذیب کردند و لذا بواسطه اعمالی که کردند آنها را مؤاخذه نمودیم )،(برکات )به معنای هر خیر کثیری است ، مثل امنیت ،آسایش ، سلامتی ، مال و اولادو...و می فرماید: اگر اهل قریه ها ایمان می آورند، یعنی عقایدشان رااصلاح می کردند و تقوی می داشتند، یعنی در رفتار اجتماعی نیز نیکو عمل می کردند، در این صورت مجرای برکات را بر آنها می گشودیم و انواع خیر را دراختیارشان قرار می دادیم ، منظور از برکات آسمان اموری از قبیل برف و باران تگرگ و...به مقدار مفید و نافع می باشد و مراد از برکات زمینی انواع میوه ها ونباتات و امنیت و آسایش است و خداوند می فرماید: این برکات در زمانی نازل می شوند که مردم ایمان و تقوی داشته باشند و از آنجا که نوع انسان ، اجتماعی وتکامل یافته است ، لذا ایمان و تقوای یک عده اندک کفایت نمی کند، چون کفروفسق اگر جمعی و عمومی باشد، کار خود را می کند و با ایمان آن عده اندک مقابله می نماید، پس سبب فساد بر طرف نمی گردد جز آنکه آن عده اندک بیدارشده و بر علیه جماعت کفار و در جهت قطع ید آنها اقدام کنند و جمله نهایی دلالت می کند که عذابی که بر جماعات نازل شده به عنوان مجازات برای اعمال خود آنها بوده و خداوند به سبب گناهشان آنها را هلاک نموده است ."
 
 
#7 مقصد روگه 1392-10-19 21:01
از اینکه با نگارش زیباتون ما رو به گذشته ها بردی ممنون و خدا قوت. جناب محمدکریم عزیز، همین خوش بودن در کنار هم و صادقانه برخورد کردن ها به هم بود که رزق و روزی از سوی خداوند زیاد بود. یادته با هم چقد تر شه کی می خوردیم؟؟ چقد وایک؟ چقد کولنگ؟ الان چرا نیست؟ جز این نیست که همه ی ما از هم دور شدیم و در پشت افکار و پلید خود پنهان گشتیم؟
از وقتی که بزرگان و آن مومنان پاک خدا از بیشه دراز کوچ به جهان ابدی کردند و فرزندان نالایق آن بزرگان به جای اینکه جا پای پدرانشان بگذارند و به همون شیوه یه ساده پدران و به دور از دروغ و نفاق، ریا و حق خوری و به عدالتی در کنار هم و همانند گذشته با صمیمیت و مهری که به همدیگر می ورزیدیم زندگی میکردیم الان وضع بدین شکل نبود. در زیر به چند نکته ار دلایل ازدیاد رزق روزی اشاره میکنم که ما با رعایت نکردن آن ها مسبب کمی رزق و روزی از سوی خدا هستیم: ۱- عدالت: بی گمان دنیا برپایه عدالت بنیاد نهاده شده است. هرگونه رفتاری بیرون از دایره عدالت موجب خروج از نظام احسن الهی است و به عنوان ظلم موجبات بدبختی شخص و دیگران را فراهم می آورد.بر همین اساس باید همه زندگی را بر مدار عدالت سامان داد تا در نظام احسن به درستی از همه چیز بهره مند شویم. از این رو مهمترین عامل در جذب و افزایش روزی را عدالت دانسته اند. امام صادق(ع) می فرماید:
اگر در میان مردم عدالت برقرار شود، همه بی نیاز می شوند و به اذن خداوند متعال آسمان، روزی خود را فرو می فرستد و زمین برکت خویش را بیرون می ریزد (کافی، ج۳، ص۵۶۸،حدیث ۶)
2- خوش خویی: از مهم ترین علل و عوامل افزایش روزی خوش خلقی است. امام علی(ع) در این باره می فرماید: فی سعه الاخلاق کنوز الارزاق؛ گنج های روزی در وسعت اخلاق نهفته است. (کافی، ج۸، ص۲۳)
3- خوشی خویی با خانواده: همان طوری که گذشت خوش خویی عامل جلب نعمت و افزایش برکات و روزی است؛ ولی خوش خویی در خانواده تاثیرات مهمتری دارد و تاثیر آن فوری تر و بهتر است. امام صادق(ع) درباره نقش خوش خلقی در خانواده می فرماید: من حسن بره باهل بیته زید فی رزقه؛ کسی که به خانواده اش خوب احسان کند روزی اش زیاد می شود. (بحارالانوار، ج۷۱، ص۱۰)
4- نیت خوب: نیت خوب یعنی داشتن حسن فاعلی که خود نشانه ای از ایمان و اخلاص است، از علل و عوامل افزایش روزی است. نیت خوب و خوش خویی در کنار هم مهم ترین عواملی است که امیر مومنان علی(ع) به آنها اشاره داشته و می فرماید: انسان، با نیت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه در جستجوی آن است، از زندگی خوش و امنیت محیط و روزی زیاد، دست می یابد. (غررالحکم، ح ۱۰۷۰۷) امام باقر(ع) نیز در این باره می فرماید: من حسنت نیته زید فی رزقه؛ هر که خوش نیت باشد، روزی اش افزایش می یابد. (بحارالانوار، دار احیاء التراث العربی، ج ۵۷، ص ۱۷۵)
5- صله رحم: با نگاهی به آیات و روایات این معنا به دست می آید که عوامل تنها در افزایش و کاهش کیفیت نقش ندارد، بلکه در افزایش و کاهش اصل رزق و روزی و کمیت آن نیز مؤثر است. به عنوان نمونه امام صادق(ع) می فرماید: صله رحم، انسان را خوش اخلاق، با سخاوت و پاکیزه جان می نماید و روزی را زیاد می کند و مرگ را به تأخیر می اندازد. (کافی، ج۲، ص۱۵۱، حدیث ۶) پس صله رحم نقش اساسی در افزایش روزی از نظر کمیت دارد.
6-صداقت در گفتار و انصاف در رفتار: پیامبر(ص) در این باره می فرماید: هر کس، راستگویی در گفتار، انصاف در رفتار، نیکی به والدین و صله رحم الهام شود، اجلش به تاخیر می افتد، روزی اش زیاد می گردد، از عقلش بهره مند می شود و هنگام سوال (ماموران الهی) پاسخ لازم به او تلقین می گردد. (اعلام الدین، ص ۲۶۵)
7-تقوای الهی: چنان که گفته شد، یکی از عوامل افزایش روزی تقواست. البته تقوا هم در کیفیت تاثیر می گذارد و موجب برکت می شود و هم میزان آن، دگرگون می کند، چرا که خداوند افزون بر آنچه که در حساب اوست، به او عنایت خاص خواهد کرد. پیامبر(ص) درباره نقش تقوا در افزایش روزی انسان ها می فرماید: من سره ان ینساله فی عمره و یوسع له فی رزقه فلیتق الله و لیصل رحمه؛ هر کس دوست دارد که عمرش طولانی و روزی اش زیاد شود، تقوای الهی پیشه کند و صله رحم نماید. (بحارالانوار، ج۴۷، ص ۱۰۲، حدیث ۶۵)
8- امر به معروف و نهی از منکر: همان گونه که انسان باید اهل تقوا باشد باید دیگران را نیز بدان تشویق کند که همان امر به معروف و نهی از منکر است تا از خسران ابدی رهایی یابد. (سوره عصر) البته برخی بر این گمان باطل هستند که عمل به این وظیفه و تکلیف عقلی و شرعی موجب می شود که رزق و روزی آنان کاسته شود و امکان بهره مندی از نعمت های الهی در دنیا را از دست بدهند، چرا که انجام این کار به معنای دشمن خریدن و ناخشنود کردن مردمان است. اما باید دانست که امر به معروف موجب کاهش روزی نیست بلکه وضعیت را برای شخص بهتر می کند و از خسران و زیان در سرمایه رهایی می بخشد. امام علی(ع) این باره می فرماید: امر به معروف و نهی از منکر نه اجلی را نزدیک می کند و نه از روزی کم می نماید، بلکه ثواب را دو چندان و پاداش را بزرگ می سازد و برتر از امر به معروف و نهی از منکر سخن عادلانه ای است نزد حاکمی ستمگر. (غررالحکم، ج۲، ص۶۱۱، حدیث ۳۶۴۸)
9-امانت داری: بی گمان اعتماد، مهمترین سرمایه اجتماعی هر انسانی است. انسان با امانت داری و اموری از این دست به این سرمایه اجتماعی دست می یابد و شریک مال مردم می شود. البته امانت داری خود تاثیر مستقیمی در افزایش رزق و روزی افراد دارد. امام علی(ع) درباره نقش امانت داری می فرماید: امانتداری روزی می آورد و خیانت در امانت فقر. (بحارالانوار، ج۷۸، ص۶۰، حدیث۱۳۸) امام موسی کاظم(ع) نیز در این باره می فرماید: ادای امانت و راستگویی، روزی را زیاد می کند و خیانت و دروغگویی باعث فقر و نفاق می شود (بحارالانوار، ج۷۸، ص۳۷۲).
10-استغفار و توبه: بسیاری از مشکلات بشر به سبب گناهان است. استغفار و توبه موجب می شود تا انسان به مسیر درست بازگردد و خود را سرزنش کند که مسیر نادرستی را پیموده است. از این رو در آیات قرآنی استغفار به عنوان عامل مهم در دفع بلا و رفع بلا و جلب نعمت معرفی شده است. از جمله کارکردهای استغفار افزایش رزق است که در آیات آمده و امیرمؤمومنان علی(ع)نیز درباره آن می فرماید: الاستغفار یزید فی الرزق؛ استغفار روزی را زیاد می کند.(بحارالانوا ر ج۷۳ ص ۳۱)
 
 
#6 دوستدارطبیعت 1392-10-19 20:25
درود بر میثم عزیز. تورو خدا به این طبیعت رحم کنید و مگر کشتن چند سوسه یا کبک چقدر سود برا شما دارد؟ بدبختی اینجاست که من خودم دیدم که بعضی با ماشین و امکانات دولتی شکار میکنند و طبیعت داغون کردن
 
 
#5 احسان 1392-10-19 18:20
باتشکر از مهندس میثم عزیز به خاطر ارسال مطالب زیبا و شیرین. یاحق
 
 
#4 ابراهیم 1392-10-19 17:21
مرسی میثم جان خیلی عالی بود
 
 
#3 مراد نصراللهی 1392-10-19 17:06
مطلب بسیار زیبایی بود ؛ دست مریزاد
ما به این طبیعت نیازمندیم وازبین رفتن آن مساوی با از بین رفتن حیات وزندگی است.
کاش میثم عزیز نام علمی هپلوک را هم می یافت واعلام میکرد.
 
 
#2 محمد حسین 1392-10-19 15:17
با تشکر از میثم عزیز... نرگس های هور را کندند و در گلدانها ی جهل کاشتند تا جلوی مهمانهایشان کلاس بگذارند و اکنون... نه پلنگی نه پازنی نه کوگی نه قلایی نه کلشیر پیغومبری نه گرگ پشت حاجی نه حتی صدای پارس سگ ولگردی... الو، الو تفنگت بیار امروز چند سوسه در...دیم... دردهایم را... فریادهایم را... زخم هایم را، در خاک مدفون میکنم...یاعلی مددی
 
 
#1 محمدکریم بیگ زاده 1392-10-19 15:16
درود برادرزاده خوبم . دستت درد نکنه بخاطر ارسال مطلب زیبایت . . . دقیق یادم نیست آخرین بار چه سالی هپلوک خوردم یکی دو بار رفتم دو تا دنه های سفید مابین پله کو و قبرستان جواهر که سالها قبل سرشار از هپلوک بودن ولی هرچه گشتم چیزی پیدا نکردم حتی گیاه کنگر که در منطقه ما به وفور یافت میشد متأسفانه به کلی از بین رفته اند . ای کاش برای یک لحظه بر می گشتیم به سالهای زمان جنگ ، زمانی که باران بصورت هفته وار می بارید و همه خوش بودیم و نزدیک بهم . یا علی
 

نوشتن دیدگاه

آمار بازدیدکنندگان


کاربران امروز84
کاربران دیروز138
بازدید کل494207

سیستم آمار بازدیدکنندگان

ابزار هدایت به بالای صفحه

.